fredag 3 september 2010

Alla kan sy en egen haklapp!

Nu har jag skrivit klart beskrivningen till haklapparna jag syr, så nu kan alla sy en egen haklapp! Kontakta mig via en kommentar, eller via min mail om någon önskar få ta del av den.

Vad behöver man kunna för att sy en sådan, kanske en novis frågar sig. Är det svårt? Man behöver kunna sy på kantband. Har man aldrig tidigare sytt på kantband, kan det vara lite trixigt i början, men man lär sig snabbt. Svårare än så är det inte, så även en nybörjare kan sy haklappen.

För den som är intresserad, säljer jag beskrivningen för 30:-. När jag fått pengarna, skickar jag ett .PDF-dokument till angiven mailadress. Välkommen att besöka min webshop!

Om någon syr en sådan här haklapp, skicka gärna en kommentar, så jag kan få se din fina haklapp uppsydd. För att se hur mina uppsydda haklappar ser ut, klicka på länken.

17 kommentarer:

  1. Jag har skickat vidare en award till dej, den finns på min blogg om du vill ha den =)

    SvaraRadera
  2. FY FAN vem är du som har mage att kopiera mitt mönster på haklappar och dessutom sälja det vidare - kopierare utan egna ideer är det VÄRSTA sortens snikna människor -PINSAMT - jag har sytt och sålt dessa i över 15år med min egen design by LOTTAA att du har mage då jag vet att du har fått en haklapp som jag har gjort i gåva av en släkting till dig och av en slump gick jag in och kolla på din sy blogg då din svärmor talar så vackert om dig!!!!!!- PINSAMT

    SvaraRadera
  3. Hej LottaA, det är tråkigt att du känner så, och att du skrev inlägget som anonym, så jag inte kan kontakta dig. Det jag tar betalt för, är arbetet för att ha tagit fram en bra beskrivning med bilder och text. Jag har absolut inspirerats av dina fina haklappar, men dem är inte unika i sin utformning. Eller har alla som syr haklappar som liknar dina inspirerats av dig? T.ex. Klockarbarns, Tassotygs och Lotta Glaves finafina haklappar. Jag kan lova att vi inte konkurrerar med varandra på något sätt. Jag blir smickrad om jag inspirerar någon att sy själv istället för att köpa.

    SvaraRadera
  4. Det här med rättigheter är ju alltid en svår disskussion. Ju fler som syr och skapar desto större är risken att nån känner sig plagierad. Dock tycker jag att en haklapp måste var extremt speciell och unik i sin design för att men ska kunna anklaga någon för att kopiera. De flesta haklappar ser väl ut som.. haklappar. Eller??? Tycker också att det finns bättre sätt att reda ut en sådan här grej än via en otrevlig kommentar. Vad sägs om ett mail till personen det rör sig om?

    SvaraRadera
  5. jag har inte skrivit något inlägg anonymt jag är LottaA
    - intressanta inlägg - om du inte tycker min modell som jag har konstruerat från början med penna och linjal på ett tomt vitt papper, för att få den perfekta passformen runt hals vid axlar och med en perfekt utformning av "matfickan" för att samla upp, och tänkt till på minsta lilla detalj med snedremsor och kardborrar är något speciellt!- så förstår jag inte varför du kopierar den?- då kan du ju ta och kopiera någon av alla de där andra mäkena du rabblade upp(snacka om att inta försvarsposition)
    - så som skaparstigen skriver jag kvoterar "de flesta haklappar ser väl ut som haklappar. eller???" eller "som alla kan sy" skriver själv "men den är inte unik i sin utformning "
    då förstår inte jag att om det bara är en haklapp vilken som helst i mängden varför man gör en ren "copypaste" som du själv skriver att du gör -använder varenda liten detalj från hur snedremsan är påsytt till hur kardborren är utformad.

    -att bli inspirerad är en sak och att plagiera någon är något helt annat - så det du tar betalt för är ett plagiat av den haklapp som jag har gjort som du själv skriver att du kopierat av - inte en haklapp du har "inspirerats" av och ritat något liknande.

    -jag skiter fullkomligt i om vi konkurerar med varann eller inte POÄNGEN är att man gör inte på det viset kopiera nån rätt av och sälja det!!!
    snacka om att helt sakna vad som är rätt eller fel.
    du blir "smickrad" om du kan inspirera någon till att sy - jodå det blir vi alla - men jag har inte inspirerat dig till att sy- det verkade du ju kunna alldeles utmärkt innan utan du verkar mer ha blivit "inspirerad" till att tjäna en slant på mitt exakta mönster som du inte behövde anstränga dig nämnvärt för att kopiera av då jag har gjort allt förarbetet.
    en haklapp är ju naturligtvis inte en unik produkt som går att variera hur mycket som helst - men gör åtminstone din egna modell inte någon annans

    -sen angående det här med kontakten - men herre gud ni är ju "bloggare" det är väl ändå så här man kommunicerar på en blogg - eller?? det jag har att säga dig får jättegärna alla dina bloggläsare va med på jag har inga hemlisar, utan det är väl snarare att vara "anonym" om vi skall maila enbart till varandra så att inte alla får ta del av vad du gör- här får ju alla vara med - så skriv du svar här till mig om det var något mer du ville annars så tackar jag för mig och försvinner från denna sida

    SvaraRadera
  6. Hej igen LottaA,

    Jag har två av dina haklappar i min ägo, och dem används lika flitigt som dem jag sytt själv.

    Det är vekligen jättetråkigt att du känner som du skriver ovan. Jag har inte ritat av din haklapp helt, utan ritat på frihand. Internet är full av inspiration, liksom det man ser andra använda eller i affärer. Att ta några kronor för beskrivningen gör jag för att det tar lite tid att skriva ner och visa med bilder hur jag syr en haklapp. Jag hade önskat att det fanns något sådant att ta del av när jag började sy.

    SvaraRadera
  7. hej igen
    att gå in och ändra "copypaste"till "Jag har inspirerats av dem och andras fina haklappar och provade om jag kunde sy en jag med"(vilket jag såg imorse att du hade ändrat texten i bloggen) det är ju bara fegt., eller ett erkänande??
    det finns inte en detalj på din haklapp som inte överensstämmer med min modell (förutom placeringen av loggan)och det mest uppenbara är uppsamlingsfickan som faktiskt har en ganska unik form som jag för övrigt kan fackspråket på hur man konstruerar den här formen - kan du??eller har du på "frihand" kommit på det??

    du skriver så vackert att"jag önskat att det fanns något sådant att ta del av när jag började sy." men varför då inte bjuda på den lilla stund det tog för dig att på "frihand"göra detta mönstret- nä du tar betalt - snacka om skenhelig

    eller"internet är full av inspiration" - inspiration är INTE samma sak som att kopiera, men det är väl så att har man inte några egna ideer får man väl "låna" andras.

    jag har faktiskt inget mer att säga dig då det till sist ändå bara är ditt ord emot mitt och det är ju faktiskt bara vi som vet hur det ligger till, eller hur??nä jag har redan lagt alldeles för mycket av min energi på dig.
    så jag hoppas detta blir mitt sista inlägg

    på tal om att vara anonym - jag kan inte hitta en enda bild på dig på din blogg- fast jag kanske inte har tittat överallt??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta A... du verkar patetisk!!!!! Skaffa ett liv istället för att sitta här och gnäll.
      "Med liljal o på vitt papper" haha bullshit, har sett massa sådanna haklappar i butik, men du kanske får en viss % för varje som säljs lr? ;)

      Radera
  8. Oh my god, vilken liten argbigga Lottaa är.. Skulle vara intressant om hon kunde länka till ngn sida som visar upp hennes unika haklapp..?!! Hon borde ju ha en egen hemsida eller blogg om hon nu sysslat med detta i 15 år ;-) Men det verkar inte vara så intressant, bättre att anonymt gnälla och vara allmänt missunsam. Släpp det Lottaa och gå vidare.

    SvaraRadera
  9. Vill inte ta någons sida, försökte goggla dig Lottaa och se hur din haklapp såg ut men hittar inte. Hittar din hemsida men det verkar inte finnas så mycket information.
    Måste ju säga att det är en smart konstruktion för de som inte vill ha hårda tråkiga plasthaklappar.
    Lena

    SvaraRadera
  10. hej alla kan sy
    Måste bara säga att du gör jättefina saker, men det är ju alltid tråkigt när man får höra sånt här. Sen jag fick mitt första barn för fyra år sedan har jag köpt flera haklappar av Lottaa på Tradera och måste nog hålla med om att jag kan inte se någon skillnad på dina och hennes, men det gör ju inte dina mindre fina. Jag blev förvånad över hur arg hon verkar då jag alltid har blivit väldigt trevligt bemött via mail från henne. det verkar ju som hon mest är irreterad över att du säljer mönstret och inte att du syr haklappar.Jag tror inte hon har någon hemsida eller blogg då hon aldrig skrivit något om det i mailen från Tradera, det brukar ju de som säljer göra om de har någon, men jag vet inte riktigt säkert. Jag måste också säga att detta är fantastiskt bra haklappar. Det finns ju många fina haklappar i vaxduk men den här är lite speciell och smart i sin konstruktion med uppsamlingsfickan som står ut och dessutom är gjord av dubbelt tyg så den tappar liksom inte formen.
    Det är ju alltid tråkigt med kritik och jag tar inte heller någons sida, men du kunde ju kanske kontaktat henne innan då det verkar som du fått haklapparna från någon hon kände.
    Svår situation
    Anna

    SvaraRadera
  11. Man kan faktiskt mönsterskydda sina produkter. Kostar ju förstås, men annars har man faktiskt inget att komma med. När min dotter var liten sydde jag också egna haklappar av vaxduk som inte är helt olika dessa. Jag tröttnade på Babybjörns hårda plast som gav mig själv strypkänsla. Hon är 15 år idag, men inte gnäller jag om jag ser liknande. Tvärtom tycker jag att man ska tipsa varandra och inspirera varandra. Håller själv på med allt sorts hantverk, bla smycken. Eftersom i stort sett alla pärlshopar handlar från samma fabriker i Kina, är det ganska otroligt om inte många smycken påminner om varandra...
    Hälsningar Malin

    SvaraRadera
  12. Hittade bloggen av en tillfällighet, och kan tipsa om patent och registrering, annars bör man nog ta det lite lungt med personangrepp!

    SvaraRadera
  13. Hhahaha detta var verkligen kul att läsa :D Lilla LottaA vad arg hon va :D och hon " hoppas" det blir hennes sista inlägg vad fan det är väl bara till att bestämma sig att inte skriva punkt slut :D verkar mer som att hon är snè över att hennes inte säljer lika bra haklapp som haklapp :D patentera skiten vet ja och stäm sedan

    SvaraRadera
  14. Ja herregud! Haklappar av denna form och utseende har funnits LÄNGE! Allt från hemsydda till fabrikstillverkade. Otroligt löjligt inlägg att de skulle vara kopierade. Du har en otroligt fin sida och tack för att du delar med dig av dina mönster och att man får sälja saker man gör vidare. De är inte många mönster man får göra de för utan bara ge bort. Förresten! Väskmönstret var lätt att förstå och blev kanonbra! :-)

    SvaraRadera
  15. Tack för ett bra mönster! Har länkat till dig från min blogg.
    Kram Anna Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade ditt inlägg, vad snabb du är! Haklappen du sytt blev jättefin! Roligt att du gillar modellen och beskrivningen!

      Radera

Kanske gillar du