lördag 23 juli 2011

Virkade, tovade sittunderlägg

Nu var det längesedan jag virkade mitt första sittunderlägg, men jag har varit väldigt nöjd med det, och har nu virkat två till. Jag virkade de runda, tills de var ca 47 cm i diameter med virknål 8 mm. Började med 6 fm, och utökade varje varv med 6 fm/varv tills det var 126 fm (20 varv) och fördelade ökningarna lite där de behövdes, för att underlägget skulle hålla sig så rund som möjligt och inte bli 6-kantig, som de blir om ökningarna hamnar på samma ställe varje varv.

Efter tvätt i maskin, 40 grader och 1200 varv/min, tillsammans med en handduk och Grumme såpa (tryckte bara i lite efter behag), krympte underläggen till ca 42 cm i diameter. Med det här garnet har den inte tovat ihop sig så väldigt mycket, så jag har borstat lite på ytan med en borste.

Underläggen kommer hänga med på utflykter, så tjejerna kan sitta på stockar, stenar eller marken, utan att bli kalla eller blöta.

Garnet är 100% ull och är restprodukter från Kasthalls mattfabrik. Det känns bra att göra något bra av rester som annars inte hade kommit till användning. Jag inbillar mig att det är klimatsmart.
Nedan är bilder före tvätt.

2 kommentarer:

Kanske gillar du