torsdag 4 augusti 2011

Prairie Rose Lace Shawl, garn och förkläde

Nu är min Prairie Rose Lace Shawl klar, sånär som att jag måste fästa garnändarna. När det är gjort, kommer jag visa den igen på bloggen. Jag blir lika stolt varje gång en sjal är klar, för slutresultatet blommar upp först efter blockningen, så mönstringen syns. Vackert!

Garnet som sjalen är stickad med är Bijou från Nyansera. Nystanet är 1200 m, 2tr, 70% baby alpaca 20 % silk 10 % cashmere. Utan att ha vägt sjalen och nystanet som är kvar, tror jag att jag gjort slut på ca hälften. Rundsticka 100 cm, 3,5 mm. Chart B upprepade jag 5 ggr.

Och garnhärvan som syns på bilden, är även det från Nyansera, Nimbus 2tr, 800 m av 80% superfin merino och 20% silke. Ser fantastiskt ut, och känns så lyxigt! Tack snälla Jenny! Funderar ni på att sticka en sjal, kan jag inte annat än varmt rekommendera att besöka Nyansera och se om där finns något ni faller för, ni kommer inte att bli besvikna.

Igår fick jag äntligen inspiration att sy klart detta förkläde. Jag har ett barnförkläde sedan tidigare, men med två tjejer som gärna pysslar, behövs numera två. Kantbandet jag använt, har jag gjort själv av remsor och kantbandare. Vaxduken är köpt på Åhlens för längesedan. Jag försöker tänka på att använda det jag har, och tycker jag lyckas ganska bra. Inget nytt som är skrymmande på länge.

5 kommentarer:

  1. Ja du det tråkiga klat men sen när det e klart då tycker man att det e roligt. Snygg den blev.
    Ha en kanon helg Kram Hoffmansdesign

    SvaraRadera
  2. så fin sjal.
    Ha en fin helg.
    Kram¨
    Hanna

    SvaraRadera
  3. jätte fin sjal, färgen gillar jag också :)

    SvaraRadera
  4. oh wow vilken fin!!!! Väldans imponerad.

    SvaraRadera

Kanske gillar du