måndag 24 september 2012

Alla kan göra/tillverka egna kakfat!


Jag har köpt in lite fler kakfatsstativ, för att det var så väldigt roligt att pyssla med att tillverka kakfat av kakfatsdelar.  Nu kan alla göra egna kakfat, och jag har stativ som är silverfärgade, guldfärgade, bronsfärgade och vita.

Kostnad för ett kakfatsstativ är 60 kr/st. Välkommen att besöka min webshop!

Med dessa kan man göra kakfat i 2 våningar eller i 3 våningar. Bara fantasin sätter gränserna för vad man kan göra. Jag använder mitt "kakfat" som smyckesfat. När det inte står riktigt fikabröd, pyntar jag med virkade bakelser. Kan inte annat än rekommendera både att göra till sig själv och som en riktigt uppskattad gå-bort-present. Kanske till och med ge bort delarna i sig, och låt mottagaren bygga sitt egna kakfat.

Även om inlägget är gammalt, så går jag in och uppdaterar om någon eller några stativ tar slut.

 Kakfatsstativet i silverfärg "Brons 3-plan Krona" ovan.
 Kakfatsstativet i silverfärg "Silver 3-plan Krona" ovan.
 
Kakfatsstativet i guldfärg "Guld 3-plan Krona" ovan.
Kakfatsstativet i silverfärg "Silver 3-plan Sköld" ovan.
 Kakfatsstativet i silverfärg "Silver 3-plan Rund" ovan.
Kakfatsstativet i bronsfärg "Brons 3-plan Rund" ovan.
Kakfatsstativet vitfärgad "Vit 3-plan Rund" ovan.
Kakfatsstativet i guldfärg "Guld 3-plan Rund" ovan.
 Kakfatsstativet i rosa färg "Rosa 3-plan Rund" ovan.
 Kakfatsstativet i silverfärg "Silver 3-plan Blomma" ovan.
 Kakstativet i bronsfärg "Brons 3-plan Blomma" ovan.
Kakstativet i silverfärg "Silver 3-plan Våg" ovan.
Kakelborr, 6 mm. 35 kr/st.

Skicka beställning till allakansy [snabel-a] gmail.com
Ange antal samt vilken sort ni önskar eller besök min webshop.

Jag svarar nedan på frågor som jag tänker kan ställas:

Vad behöver man för borr och borrmaskin?
6 mm kakelborr, finns att köpa på min webshop. När jag borrade i tallrikarna, använde jag både vanlig borrmaskin och slagborrmaskin som hade slagborren avstängd.

Hur gör man? Så här gjorde jag:
Leta upp tallrikar du vill ha som kakfat, hemma, eller på loppisar.
Sätt en maskeringstejp på mitten av tallrikens fram- och baksida och markera ut mitten på tallriken.
Ställ tallriken på tejprullen, så kommer tallriken upp en bit från bänken när du ska borra.
Glöm inte hörselskydden, för det kan ta en stund att komma igenom tallrikarna om porslinet är hårt.
Börja borra hål i tallriken, ha vatten till hands och blöt lite i hålet ifall det blir för varmt.
När du borrat klart i alla tallrikar, är det bara att montera ihop tallrikarna med stativet.
I botten sätts skruven, brickan och en mjuk bricka, tallriken som ska vara i botten, en mjuk bricka, kakstativ, mjuk bricka, tallrik, osv. Sist skruvas toppen på. Man väljer själv hur många våningar man vill ha, en, två eller tre våningar.  I kitet som man kan köpa finns material till 3-våningskakfat.

Finns det begränsning på hur få/många kakstativ man får köpa? 
Nä, så länge jag har kvar hemma. Även om inlägget är gammalt, uppdaterar jag vartefter jag har stativ hemma att avvara till er pysselsugna.

Hur snabbt levereras kakfatsstativen? 
Jag kollar min mail nästintill varje dag, och svarar direkt. När sedan stativen är betalda, skickar jag dagen efter. 

Kan man beställa om man bor utanför Sverige? 
Ja, det går bra. Portot blir lite dyrare, men efter Postens priser, och betalas av mottagaren. 

Om det finns fler frågor du undrar över, är det bara att skicka ett mail, eller posta en kommentar till detta inlägg. 

9 kommentarer:

  1. Så duktig du är och vad fint det blev.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  2. Såå vackert! Jag ska maila och beställa några set av dig.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för en superbra inspirationsblogg. Jag virkar mest men har nu idag även varit och köpt lite mösstyger som skall fixas till min lilla dotter. Jag tänkte bara fråga varifrån du köper eller beställer de små "tagsen" där det står alla kan sy - är det namnband typ eller är de gjorde på nåt annat sätt? Kram o tack igen för härlig inspiratino!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia,

      De namnlappar som syns i tidigare inlägg kommer från http://www.ikastetiket.dk/se/namn_etiketter , men jag har nyligen köpt hem nya från http://www.3exter.se/se/namnlappar/helt-vikt/helt-vikt-med-s%C3%B6msm%C3%A5n-3477267 .

      Båda är bra, men för märkning på mössor t.ex. tycker jag den senare blir finare. Mössorna jag sytt till mina tjejer, har jag inte märkt, just för att mina namntaggar från Ikastetiket inte blev så bra. Smaksak och pengasak också, 3exter är dyrare och har längre leveranstid, men man får vad man betalar för. Bra service hos båda.

      Radera
  4. hej har du kvar något silver två plan krona?
    (tove_jansson@hotmail.com)

    SvaraRadera
  5. Men NU blir jag ju alldeles LYCKLIG!!! Vilken rolig och inspirerande blogg :) Jag ska genast maila dig och beställa set av dessa!

    SvaraRadera
  6. Skulle gärna vilja beställa, men jag får imte iväg mailet, kan du bara skicka ett tomt till mig på lizette.jonsson@privat.utfors.se
    Mvh Lizette

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag är intresserad av kakfatsstativ, 3 vita och 2 i silver till treplansfat, finns det kvar? Vänligen Angelika min mailadress angelika_pe@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Vad ligger frakten på?
    Per stativ?

    SvaraRadera

Kanske gillar du