lördag 13 oktober 2012

Alla kan sy ett virknålsfodral


Jag har sytt ett virknålsfodral och tagit kort på alla momenten jag gjorde. Jag har inga mått med, jag tycker inte man ska vara rädd för att höfta lite. Höjden ska vara lite längre än vad virknålarna är, och bredden beror på hur många virknålar man vill ska få plats. Ha så kul, nu kör vi! Alla kan sy ett virkfodral!
Klipp ut en bit yttertyg (blommigt på bilen), en foderbit (vit på bilden) i samma storlek, och en något kortare foderbit (mindre blommiga tygbiten på bilden) på höjden. Denna bit kommer att vara ytterst på insidan av fodralet.

Fålla den mindre foderbiten på den övre långsidan.

Lägg foderbitarna på varandra, kant i kant med bådas nederkant och sy kanaler där virknålarna ska stickas ner. Kolla med en virknål du har hemma för att se avståndet mellan kanalerna. Det kan vara bra att ta i lite extra, så även de tjockare virknålarna får plats. Sy så många kanaler som får plats.
Nu är min insida klar.
Lägg yttertygets räta mot insidans räta.
Sy runt kanten, men lämna ett vändhål någonstans.
Klipp rent runt kanterna och klipp av hörnerna, så det inte blir så knöligt att få hörnerna snygga när man vänt fodralet rätt.
Vänd fodralet rätt och sy en stickning varvet runt.
Fyll fodralet med virknålar och njut av resultatet! Bra gjort!
Vik ihop när den inte används, så förvaras virknålarna både bra och vackert.

Jag har även sytt ett tillhörande stickfodral. Nu finns beskrivning på länken.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jättefin beskrivning - självklart ska jag länka till den från Mönsterarkivet.

    Det är synd att tagboarden vi hade fylldes av så mycket spam och viruslänkar. Så länge jag inte hittar något annat bra alternativ, så känns det som att facebook och email iallafall är bättre än inget.

    Ha en bra kväll!
    MiA

    SvaraRadera
  2. Vilken fin beskrivning ! Ska se om mamma har nån symaskin att låna ut så jag kan göra ett :p

    SvaraRadera

Kanske gillar du