söndag 28 april 2013

Beskrivning: Alla kan sy en börs/portmonä

Jag har sytt en börs och tagit kort på alla momenten jag gjorde. Jag har inga mått med, det enda man behöver vara noga med, är att öppningen där bygeln ska limmas på, ska vara samma mått som bygelns. När alla delarna är tillklippta, går det rätt snabbt att sy denna.

Om någon blir sugen att sy en egen börs med just dessa byglar, har jag några extra börsbyglar som jag kan sälja. Bygeln till börsen kostar 40 kr/st inklusive porto inom Sverige. Skicka mig ett mail, eller en kommentar i detta inlägg, så hörs vi av. Denna variant limmas på. Då kan jag även skicka med mallen för att sy just den börsen jag sytt ovan.

Ha så kul, nu kör vi! Alla kan sy en börs!

Klipp till alla delar. Yttertyget är här till höger och fodertyget till vänster. Om tyger är tunnt, kan det vara bra att stryka på vliseline. Vill du ha två fack på insidan, får du klippa till en dubbelvikt del som slutar där bygeln börjar.
Nåla ihop fodertyget, räta mot räta, med eventuellt fack emellan. Fackets tyg ska då vara räta mot räta också. Nåla yttertyget, räta mot räta. Det syns nog inte på bilden, men jag har markerat ut vart på tyget som bygeln slutar.
Så en raksöm runt delen som ska bli själva börsen, både på yttertyg och fodertyg. Klipp bort överflödig sömsmån.
Vänd fodertyget rätt, och stoppa in fodertygets räta mot yttertygets räta.
Nåla ihop fodertyg och yttertyg där bygeln ska limmas på.
Sy med raksöm där du just nålat. Glöm inte att lämna ett vändhål på ena ovansidan på börsen. Klipp bort lite av sömsmånen, så blir det snyggare.
Vänd börsen rätt genom hålet som lämnades öppet.
Sy igen vändhålet.
Limma med ett textillim i bygelns fåror, först på ena sidan. Följ instruktionerna för limmet.
Trä in tygbörsens ena öppning i bygeln. Låt torka, så du inte riskerar att dra ut ena sidan när du monterar den andra sidan i bygeln.
Upprepa sedan på andra sidan. Låt torka ordentligt.

 Nu är det bara att njuta av resultatet. Du har just sytt en börs, bra jobbat!


6 kommentarer:

  1. Mycket fin! och bra och tydlig beskrivning! / Annika

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren inne hos mig! Vilken bra beskrivning du delar med dig av. Har alltid varit sugen på att sy en egen börs. Nu är det nog snart dags! /Carolina

    SvaraRadera
  3. Tack för beskrivning! Men behöver inte bygeln "knäppas" ihop runt tyget? Och en fråga: vart köper du dina byglar? Har så mycket spilltyger så att sy börser skulle vara perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Hur menar du med "knäppas ihop runt tyget"? Jag förstår inte frågan. Återkom gärna och skriv mer hur du menar. Jag har köpt byglarna i England för ett bra tag sedan. Vill du köpa, är det bara att kontakta mig. Det är riktigt roligt att göra borser i olika tger, för det blir så olika utryck på dem, trots samma modell.

      Radera
  4. Hej. Har du byglar kvar?
    Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag har kvar byglar som är 9 cm breda. Hör av dig till mig på allakansy@gmail.com och meddela hur många du behöver.

      Radera

Kanske gillar du