torsdag 8 augusti 2013

Tjejernas egna tygval

Jag har ju haft som mål att i år lära mig, och våga, sy i mjuka tyger. Nu börjar det kännas bra! Tjejerna har själva valt tyget, och önskat sig klänningar av det. Kanske lite klantigt att inte utgå från ett riktigt mönster, när världen av mjuka tyger är lite okänd för mig, men ja ja.. Jag har tittat på hur köpta klänningar de har är sydda, och mätt lite bredd och längd utifrån det, och sedan hoppats på det bästa. Det svåraste momentet med dessa klänningarna, var kantbandet i halsringningen, men med hjälp från vänner som kan det här, har jag nu fixat det med. Jag sydde på en remsa räta mot räta med halsringningen med overlocksöm, samtidigt som jag drog lite i kantbandremsan. Då ska inte kantbandet puta ut från klänningen, har jag lärt mig. Sen vek jag bara över remsan över overlocksömmen, nålade fast, och sydde med tvillingnålen och klippte rent på avigsidan. Storlekarna är samma på båda klänningarna, ungefär stl 110.

Om tjejerna blev nöjda! Och jag med :)

1 kommentar:

Kanske gillar du